fredag 21. januar 2011

Det må være ekko i himmelen!

Jeg har sett filmen Constantine for gudene vet hvilken gang. Det er virkelig en bra film og er verdt tiden det tar i sofaen. Som om jeg egentlig trenger en unnskyldning for å sitte i ro i sofaen!

Uansett så reiser det seg spesielt ett spørsmål i hodet mitt hver gang jeg ser den.
For filmen er basert på kristendommen. Kampen mellom det gode og onde, at Gud har en plan med alt bla bla bla.
Blandt annet kommer temaet selvmord opp ved to forskjellige anledninger. Og de som tar livet av seg seg er som alle vet iflg. Bibelen dømt til ett liv i helvete.
Hvorfor det?
For hvis Gud har en plan med alt så må jo en del av planen hans være å drive folk såpass fra sitt eget vett at de faktisk ender opp med å avslutte sitt eget liv for å få slutt på lidelsene de i utgangspunktet har fått i "test" fra en høyere makt!?
Ett annet bibelsistat sier jo at du aldri får større last enn du greier å bære fra den høyeste fader. Men hvis folk ender opp med å ta livet sitt så har de jo fått det og straffen blir da Helvete!
Hele greia blir derfor bare selvmotsigende bullshit!
Burde ikke faderen da som en ursakt for å drive den såre sjelen hakket for langt tatt den opp til himmels istedet for å sende den helt ned i kjelleren?

Jeg har mistet venner som har valgt og avslutte for egen hånd, opptil fler. Fine mennesker alle sammen, hvis eneste "feil" var at de hadde en sorg i sjelen som overskygget lysten på å møte dagene som kom. Og jeg finner det sårt å tenke at de ikke skal få fred etterpå heller. Som straff for en feilet test, som i utgangspunktet da var en plan som må ha gått som den skulle, siden den høyere makten er ufeilbarig.

Jeg skal ikke terpe mer på det, for jeg regner med dere skjønner hva jeg mener. Det er ikke noe merkelig i at menneskene tidvis er dobbelmoralistiske, sett i sammenheng med at vår grunnleggende religion lærer oss og være nettopp det.

Det gjelder ikke bare selvmord, men generellt. Du skal leve etter de ti bud og bryter du dem havner du rett og slett i hundehuset, eller Helvete om du vil!
Du kommer garantert til å bryte ett eller flere av budene.
Så hovedpoenget med hele den kjempelange boka skrevet i bitteliten tekst koker ned til 9 ord: Lær deg å be om tilgivelse først som sist!
Kanskje det kan redde ræva di fra å havne i kjøttsuppa, der noen gnager på bena dine, koker deg i olje og strør salt i sårene dine for evig tid!
Kanskje!

Men filmen, å jæven den er bra! Og Keanu Reeves er aldri feil!

.

1 kommentar: