torsdag 2. september 2010

2012!

.
Blodtrikset om du skal spå en dommedag noen gang må være: Sett datoen så langt frem i tid at ingen kan komme å "ta deg" i etterkant fordi du fant det for godt å skremme opp en hel verdensbefolkning godt og grundig.
Mayaene skjønte det, de dro det til og med litt lengre og forsvant sporløst etter at de hadde snekret inn den siste beskjeden på tavla:
I 2012 går jorden under!

Eller gjør den egentlig det? Kan det være at Mayaene fikk senebetennelse av all skrivingen og rett og slett ga opp? Eller kan det være at de mente at vi faktisk fikk klare å finne ut av ting selv etter desember 2012?
Det er vel bare rett å anta at vi ikke kommer til å få svaret på det siste før i 2013.

Andre profeter som har spådd dommedag er Nostradamus.
Også han hadde vett nok til å sette datoen langt frem i tid. Hans år og dato var "1999 i den syvende måned".
Vi er her ennå!
Noe Nostradamus spådde (hvis man legger godviljen til) og som faktisk skjedde var 9/11.  Tanken som slår meg er da egentlig. Hva om det ikke er dommedag han mente i "jordas undergangs" forstand?
Men den dagen folk (ihvertfall krigsmaktene) reiste seg verden over og begynte å bekjempe "terror"?
Altså, han hadde jo på en måte rett, noe skjedde jo, men det var ikke jordas undergang. Det var en endring, en stor en, som alle som tilhører verdenskartet har merket seg.

Hva om desember 2012 egentlig er det samme? Verden som vi kjenner den vil ikke gå under, men noe vil skje, som endrer verdensbildet slik vi kjenner det pr. i dag.
Jeg tror heller det er noe sånn, om det i det hele tatt skjer noe.

For min egen del frykter jeg noen ganger morgendagen mer enn jeg frykter desember 2012, rett og slett fordi jeg har nok med det som skjer da, om jeg ikke skal gå irundt å bekymre meg for noe som kanskje skjer om to år.
Jeg vil tro at min eneste tanke/bekymring vil bli, når desember 2012 først nærmer seg, om jeg skal gidde å kjøpe julegaver det året, eller om det er bortkasta stress.
For jeg kjenner noen som er villig til å lage personlig dommedag om ikke gavene ligger parkert under treet. Hvilken av disse to "dommedagene" vil være verst?
Personlig holder jeg en knapp på den sistnevnte.

Jeg har som tidligere nevnt en stor tro på at det finnes mer der ute enn det vi evner å fatte,  og jeg forkaster så langt ifra ideen om at noen er klarsynte, profetiske eller noenlunde langsynte om ikke annet . Men jeg har litt vanskelig med å vri hodet mitt rundt det faktum at noen, for flere tusen år siden kunne si at i desember 2012.... da er det slutt, jordas undergang, ragnarokk og røyking vil ta knekken på menneskeheten.
Kanskje det er jeg som har mistet fatteevnen min og har blitt trangsynt? Kanskje det er på tide å få panikk?

Og jeg må si helt til slutt: Jeg lurer faktisk litt på hvorfor de fleste hermetikkvarene går ut i 2012!

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar