søndag 27. februar 2011

Hvem er egentlig sportsidioten her?

Jeg tør anta at jeg omtrent er den eneste i Norge/verden/universet som ikke ser på sport i dag. Noe jeg egentlig er glad for når jeg ser at det dukker opp spm som "hvem er kongen"? statuser overalt på Facebook. Det gir ny betydning til ordet sportsidioti når man må spørre om noe sånn......
Det er H A R A L D ennå folkens. Altså, mannen som får det å stå oppreist ut til å se ut som en lidelse og derfor ikke bør assosieres med sport i det hele tatt spør du meg.
Men når det gjelder sport er det ingen som spør meg om noe!

Jeg vokste opp med sportsidioter rundt meg. Søsteren min var/er den supersunne treningsnarkomane som bare måtte prøve ut all sport hun kom over. Men det skjedde utenom huset og var derfor ikke i veien for mine tv-interresser, som Barnetv, Halvsju, Kroppen vår med Trond-Viggo og slikt. Da var det verre at NRK konstant utsatte slike fine kultiverte program til fordel for overtiden på den sesongbetonte sporten som måtte gå akkurat da. Og ikke nok med det, men når foreldrene i bakgrunn da forvandlet personlighet fra å være ...æh.. de foreldrene man var vant til å omgåes, til noe tatt ut fra en Hitchcockfilm. Varierende hvilken film, ut fra hvordan det gikk med skapningene de heiet på.
Det skumleste var alltid når tapet var ett faktum og man fikk en Norman Bates møter sin døde mor i gyngestol på loftet følelse krypende nedover ryggen.
Det ikke noe rart at barndommens arr ikke vil gro ordentlig og sport gjør at man skulle ønske man hadde tilgang til de samme medisinene som Harald, det kryptiske smilet fra den mannen er som ett Mona Lisa smil og jeg undrer meg på om han ikke tidvis vanker i de samme kretser som datteren sin. Jeg tror ikke det er bare Petter Northug han ser ut i sporet noen ganger for å si det sånn...

Sport er for meg nemlig like spennende som å høre negler bli dratt over ei tavle i timesvis. Jeg kan virkelig ikke noe for det, jeg har faktisk forsøkt å se på, like det, sette meg inn hva det er som engasjerer så innmari. Men jeg greier det bare ikke.
Jeg mener ikke å fornærme alle de som faktisk skjønner hva lidenskapen går ut på, men det virker som om alle de som da er i den kategorien fritt kan slenge med leppa over slike som meg sin manglende interresse og ok, kanskje jeg mener å fornærme, bare bittelitt!?
Jeg bare prøver å påpeke at slike som meg også har leverett, selv om det kanskje ikke når opp til pallplass i sofaen under VM, OL, EM og M & M.

Jeg skal innrømme at jeg blir småligen imponert over folk som deltar i  "Vil du bli millonær"  og faktisk vet svaret på spørsmål som: Hvem sto for det avgjørende vinnermålet under fotball-VM i Kongo i 1784?
Jeg mener, hvem i helvete er det som går i rundt og vet slike ting?
Vel, slike mennesker finnes og noen blir faktisk millionær fordi de veit ting som man aldri trodde man skulle få bruk for.
Jeg for min del hadde nok klart å svare feil på spørsmålet: "Hvor var du når Oddvar Brå brakk staven"?


Men jeg er trønder, en stolt en sådan, så jeg har faktisk funnet noe moro jeg kan gjøre med sport (ihvertfall fotball).
Den heter: Terg en bergenser så godt du bare klarer hver gang RBK vinner mot BRANN. Hvilket iflg.avisoverskriftene skjer både titt og ofte i løpet av sesongen.
Du burde prøve det du også, det føles nemlig skikkelig deilig å gi en bergenser nervesammenbrudd og dårlig selvtillit, for de virker å leve for og av bare dette ene spillet... og fisk.
Jeg bør vel derfor ikke signere på facebooks "Bry Deg" kampanje, for jeg elsker å mobbe bergensere hver en minste sjanse som byr seg, og kan bare takke sporten for å gi meg sjansen gang på gang. Så jeg har litt å takke sport for jeg å når jeg tenker meg om, selv om det muligens ikke er for de samme grunner som andre har.

Men man kan jo uansett spørre seg selv hvem den virkelig sportsidioten er. Er det slike som meg som blir stående som ett stort spørsmålstegn hver gang det evinnelige spørsmålet om hvor man var når Oddvar Brå brakk staven dukker opp? (jeg for min del klarte jo å klemme inn spørsmålet to ganger i samme tekst, så man kan trygt si at spørsmålet er brukt opp!)
Eller er det slike som blir så tomme i skallen at man glemmer navnet på sin egen konge?

Men til dere som elsker sport der ute! Kos dere med det, så skal jeg snuse opp alle andre mediakanaler som ikke sender slikt til min glede. 
Ha en fin søndag der ute :o)

.

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha ha,glitrende,Lena!!Selv om jeg er i kategorien sportsidiot/idiot så var dette underholdende lesning:)
    Til forsvar for oss sportsidioter som har spurt hvem som er kongen idag så bør det nevnes at spørsmålet skulle stått i anførselstegn da det er et klassiskt Petter Northug uttrykk:)
    Dessuten vet vi jo alle at kongen heter Jens Stoltenberg!!

    SvarSlett
  2. Takker så mye Frank :o)
    Jeg er jo også i kategorien sportsidiot,som i idiot når det kommer til sport! Og jeg skjønte jo faktisk FBspørsmålet ditt da, selv om jeg insisterte på svare "feil" med vilje. Noe moro må jo jeg få ut av dette VM'et også tross alt :o)
    Heia kongen, uansett kategori! :o)

    SvarSlett