lørdag 24. mars 2012

Snåsamannen! Eller Joralf Gjerstad om du vil...

Jeg er kanskje ikke den rette til å legge nesa mi oppi hva folk skal mene og ikke når det kommer til hans evner til å helbrede eller ikke.
Men det har vært så mye mediafokus rundt mannen at det nærmest er umulig å ikke gjøre seg noen tanker rundt det.
Og bare så det er sagt helt til å begynne med. Jeg er av de som bestemt tror på at han har evner til å gjøre syke folk friske, eller bedre livskvaliteten til de som ikke har så lenge igjen og å se ting skjult for vanlige øyne.

For hvorfor i alle dager skal ett menneske som helt klart og tydelig ikke liker å utsette seg selv for oppmerksomhet stille seg opp for hugg på det viset han gjør og bli latterliggjort av de der ute som ikke tror han kan? Om det ikke er for å være tilstede for de som trenger det!

Jeg kan til en viss grad forstå skepsisen, for de fleste mennesker der ute er praktikere, de tror på det de kan se, ta og føle på. Og kan det ikke sees, taes å føles på så finnes det ikke. Er det ikke vitenskapelig bevist så....
Men bare så det er sagt, det er vitenskapelig faktisk bevist , via Energiloven: "Energi kan verken skapes eller forsvinne, kun overføres fra én energiform til en annen".
Og ett menneske består av ganske så mye energi!
Er det da så vanskelig å tro på at det finnes de der ute som evner å leve som en slags kroppslig håndarbeider, som kan fikse en lekkasje i energien, legge opp nye vegger som har begynt å rase sammen osv?
For meg er det ikke det ihvertfall.
Men som ved alt annet håndarbeid, så kan man også komme over ett prosjekt som er altfor ødelagt og som ikke lengre kan fikses, der grunnmuren svikter og det eneste man kan gjøre er å støtte litt opp for å lindre belastningen, men man skjønner at det vil rase sammen til slutt. Uten at det er noe man kan gjøre med det.
Og det er vel når nettopp slike prosjekt feiler og blir fortalt om, at mistroen blant folk oppstår.

Folk må gjerne forklare bort det som de ikke kan forstå med lette fraser, og flåsete kommentarer som for eksempel å påberope seg placeboeffekten.
Men forklar meg da gjerne samtidig hvordan f.eks ett lite barn, som kanskje ikke engang har fått språkets gave, sykt og uvitende om at en mor eller far har bedt om hjelp fra en healer blir friskt igjen?


Personlig er jeg like synsk som en gråstein som ligger to meter under mudder.Mitt indre kompass ber meg gå til høyre når jeg egentlig skal til venstre og når jeg har en skikkelig dårlig magefølelse så skjer det som regel ingenting ( takk og lov)!
Men det betyr ikke at jeg ikke tror, nei jeg vet at det finnes de der ute som evner så langt mye mer enn meg.

Jeg blir faktisk latterlig nok litt såret på hans og de med likeens evner hver gang jeg ser visse personer i media tråkker på og gjør narr av ting de ikke forstår seg på.
Jeg vil også understreke at det er klart man skal ha en viss skepsis og ikke tro at alle kan videreformidle noe bestemor forteller til deg fra den andre siden.
På lik linje som at du ikke skal tro at alle som står med ei rørtang i hånda kan pusse opp badet ditt.

Selv om de fleste av oss ikke kan se annet enn det som ligger rett foran oss er det kanskje på tide å åpne øynene for at det finnes mye mer der ute, usett og urørt for de fleste, men allikevel er det der, for noen få personers øyne å se, noen få personers energi å kjenne.
Og hvem er vi til å gjøre narr av dette? Til å si det ikke finnes fordi vi ikke ser eller føler det?
Dette er ett tema jeg faktisk fint kunne skrevet så uendelig mye mer om,og jeg kommer sikkert til å gjøre det også, ved en senere anledning.  men det skal la få ligge for nå.
Min lille (smått ubetydelige) og personlige støtte til Snåsamannen (som jeg aldri har møtt eller snakket med ) er ihvertfall bragt på bane.

La meg bare spørre helt til slutt:
Se på øynene til Gjerstad når dere ser ham neste gang,
Ser dere en mann som lukker døra bak seg på slutten av dagen og ler av folks døende barn, ondskapsfulle sykdommer og av håpet?
Eller ser dere en god mann med ett ønske om å gjøre livet for menneskene rundt seg bedre, så godt han kan, seg trass hetsen han opplever?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar